HVG

Nagy adag mazochizmus kell hozzá, hogy valaki a napi munkája után jó kedvvel kezdjen el vasalni. Itt érzékelt piaci rést egy magyar startup, amely interneten rendelhető mosást-vasalást kínál. A megrendelő csak odaadja szennyest a futárnak, aki másfél nappal később ropogósan hozza vissza a textilt. A cég már európai terjeszkedésen töri a fejét.

Mosás, vasalás, brrrrr, se idő, se kedv hozzá. A gardróbban azért persze sorjázzanak a tiszta ingek, öltönyök, na ezt hogyan is kell megoldani? A piaci rés nyilvánvaló, olyannyira, hogy a klikkelős patyolatot beindító Neatly nem csak az országban, de a régióban is versenytárs nélkül építkezhet. Pár kattintással bárki rendelhet vegytisztítást, vasalást, illetve mosás-vasalás kombinációját a Neatly platformján.

Vasalni utálnak legjobban az emberek, lakossági megrendeléseink 70 százalékát az ingvasalások teszik ki.

Ezt mutatják a nemrég 47 milliós befektetéshez jutott startup eddigi lakossági megrendelései, melyekből csak júniusban eddig több mint 2 ezer futott be. “Nagyjából fele-fele arányban oszlanak meg a magán- és a céges megrendelések” – mondja Király Máté, a szolgáltatás mögött álló Neatly Kft. vezetője. Mindent vasalnak: inget, sortot, szövetnadrágot, sportruházatot, háztartási textíliákat (huzat, síklepedő). “A vasalónők rémálma a gumis lepedő a sarkok miatt.”

Király Máté az avató mosás előtt áló anyagokkal

© Fülöp Máté

A befektetés után a Neatly most egységáras csomagszolgáltatás kialakításán dolgozik: egy nagyon is valóságos szennyeszsákba megadott mennyiségű ruhát pakolhat majd be az ügyfél. Ami belefér, azt fix áron mosnák, amivel valóban felveszik a versenyt az otthoni mosás ráfordításaival (idő+pénz). Ehhez hasonló rendszert a külföldi versenytársak már működtetnek.

Az online mosoda és vasalda is a Drukka Startup Stúdió keltetőjéből nőtt ki, mint a piacon már korábban robbantott Helpy, illetve ma már Rendi néven futó “takarító klikkszolgáltatás”, és hozzájuk hasonlóan a Neatly is az Uber modelljét követi. Azaz összehozza a vele szerződött szolgáltatókat – mosó és vegytisztító céget, illetve vasaló alvállalkozókat – a megrendelést pár kattintással igénybe vevőkkel.

A megrendelő fellép a szolgáltatás oldalára, kattint párat, és már csak a futárt kell várnia, aki pontosan tudja, hová kell jönnie, mit kell elvinnie. Majd nem több, mint 36 órán belül vissza is érkezik a kimosott, kivasalt ing vagy bármilyen háztartási textília.

A mintegy három hónapig tartó előkészületek után tavaly novemberben lőtték ki az internetre a Neatlyt és – ahogy az a nagytestvér Helpynél is volt – egyből beindult az üzlet. Ekkorra készült el az online platform és állapodtak meg az alvállalkozókkal, közöttük az ország egyik legnagyobb tisztító szolgáltatójával, az 50-60 szalont üzemeltető Top Clean Kft.-vel, valamint a vasaló alvállalkozókkal és a futárokkal.

Mi is az a studio factory modell?

A Drukka nem a “hagyományosnak” nevezhető startup fejlesztési modellt követi, hanem studio factory modell alapon dolgozik. Ez abban különbözik, hogy a befektetői kockázat csökkentése érdekében fenntartanak egy fix szakcsapatot, amely menedzseli a fejlesztési elképzeléseket, ebben szerepel minden olyan szakember, aki szükséges – például dizájnerek, programozók, kódolók – egy-egy fejlesztés kidolgozásához. Így az akár kitalált, akár kívülről jött ötletekhez delegálnak egy vezérigazgatót, de nem delegálnak nevesítetten csapatot, hanem a meglévő erőforrásaikat csoportosítják át. Így lényegesen kisebb kockázatot tudnak vállalni és lényegesen kisebb költséggel (egyes számítások szerint ötödannyival) tudnak egy-egy startupot seed-fázisba juttatni, mint a hagyományos startup-keltetők. (A seed-fázis egy startup felnövésének öt fázisából a második, főként a prototípus elkészítésére koncentrál, a megvalósítás kezdete. Bővebben itt lehet olvasni erről.)

Pillanatokon belül jelentkezett is az első megrendelőjük, egy magánszemély, aki paplanok mosását kérte.

Gyorsan felfutott a mosatós-vasaltatós online patyolat, hiszen kinek ne tetszene, hogy csak kattintani kell néhányat, fogadni a futárt, majd legfeljebb másfél nap után átvenni a kimosott és kivasalt ingeket, ágyneműket, miegymást.

A magánmegrendelők persze bajosan futtatnának fel/tartának el egy ilyen startupot, de a Neatly ügyesen kapaszkodik fel az Airbnb vonatára. Rámozdultak a kézenfekvő piacra, azaz becserkészik a lakásüzemeltető cégeket is. Egyelőre – a pillanatokon belül tető alá kerülő megállapodással együtt – mintegy 50 Airbnb-s lakást “kezelnek” – legalábbis a háztartási textíliák szempontjából. Szerződtek egy mosodai céggel, amely szállodai méretekre rendezkedett be.

Így nagy tételben, egyszerre 200-300 kiló háztartási textíliát mosatunk egyszerre, ami nagyon jelentősen csökkenti a költségeket.

Sőt, támadnak is ezen a vonalon, hiszen Airbnb-s partnereiknek felajánlják saját ágyneműiket, törülközőiket azzal, hogy amennyiben ezeket használják, még olcsóbbak tudnak lenni. De ehhez kell egy csomó tartalék szett, hiszen a gyakori – jellemzően 3-4 napos – váltásokat nem biztos, hogy tudják követni, ráadásul a vendégek természetesen nem egyforma időt töltenek egy-egy lakásban. Általában másfél-két és félszeres rátartással dolgoznak. Ezeket a textíliákat a Neatly megveszi, és bértextilrendszerben adja ki az Airbnb-seknek, pont azért, hogy lehessen nagyipari méretekben mosni. A beszerzett több száz szett ágynemű és más bértextíliák készleteinek értéke milliós nagyságrendű.

Minden lakásnál részletes preferenciarendszert állítanak be: kevert szálas vagy 100 százalék pamut legyen a textília, fehér vagy más színű, a pontos mennyiség is fontos, valamint a lakás befogadóképessége is.

Az anyagok minőségére kényesek.

Az üzemeltetők közül sokan nagyra értékelik a lehetőséget, hogy nem csak standard, fehér szállodai textileket tartunk, hanem színeseket is, ezzel téve változatossá a kínálatot.

Már vidéken is megy a közösségi mosás

Székesfehérváron nyitotta meg első vidéki egységét a Bubbles non-stop mosodahálózat.

A lakossági megrendelők nagy része az előzetes várakozásokkal szemben nem egyedülálló, karriert építő fiatal – bár ők is sokan vannak –, hanem családos hölgyek, akiknek a vasalás az utolsó, amit az idejük megenged, vagy amihez kedvük van. Harminc-negyven ügyfél között egy külföldi, ha van.

© Fülöp Máté

A Neatly három idősávban dolgozik, a délután 4 és este 8 között leadott rendelésekért másnap reggel jön a futár, de a reggeli idősávban (9 és dél között) feladottakat még estig elviszik. A kész cuccot aztán legkésőbb 36, de inkább 24 órán belül kézbesítik. Ha csak vasalást rendeltek, az is lehet, hogy még aznap vissza is ér a ruha.

Egy ing vasalásának díja 210 forint, egy nadrágé úgyszintén, ha ehhez mosás is társul, úgy 330 forintra kúszik a tarifa.

Otthoni vasalást is lehet kérni, akkor értelemszerűen alacsonyabbak a díjak. Az otthoni vasalás során azoknak, akik nem szeretnének az elszállításkor és visszaszállításkor is otthon lenni, a vasalónőt kiközvetítik, és a megrendelő otthonában végez a vasalnivalókkal. A rendelés felvételét visszaigazoló e-mailből már ki is derül, hogy mekkora lesz a ceh, fizetni a futárnak lehet készpénzzel vagy kártyával. Sőt, a honlapon választható a bitcoinnal való fizetés is.

A lakossági ügyfél átlagosan havonta egyszer rendel – mondjuk, aki öltönyös irodában dolgozik, egy-egy alkalommal simán lead 12-14 inget –, szemben az Airbnb lakásüzemeltetőkkel, akik 4-6 napos forgási periódusokban működnek. Velük hosszabb távú szerződéseket kötnek, míg a lakossági ügyfelek egyszeri, illetve heti és kétheti gyakoriság között választhatnak. Jelenleg öt céggel szerződött a Neatly, a legnagyobbal, amely 17 lakást kezel, a napokban indul az együttműködés.

Van-e szag?

Hirdetés útján szerzik a vasalónőket – és a futárokat is –, többnyire nagyik jelentkeznek, akik egyéni vállalkozói pozícióban vasalnak. Eddig mintegy 50 jelentkezővel interjúztak, jelenleg 5-en dolgoznak a Neatlynek. Mit vizsgálnak a jelentkezőknél? A vasalástudás – amit egy 10 ingből álló csomaggal tesztelnek – mellett elsősorban a vasalás körülményeit térképezik fel. Magyarul azt, hogy dohányzik-e, van-e kisállat a lakásában, ahol vasal, tudja-e szeparálni a konyhát, azaz meg lehet-e kímélni a vasalnivalókat a nem kívánatos szaghatásoktól?

Ebben a szerződésben amúgy már együttműködnek az ugyancsak a Drukka Stúdióból kinőtt Rendivel, amely a lakások takarítását végzi. Amikor a Rendi takarít, akkor viszik a tiszta textíliaszettet a lakásba.

A Neatly 6-9 hónap alatt lett seed-érett, addig több millió forintot tett bele a Drukka. Idén május végén a GB & Partners alapkezelő által menedzselt Prosperitás Proseed Közös Magvető Kockázati Tőkealap valósított meg 47 milliós tőkeemelést, amiért 40 százalékos kisebbségi tulajdont szerzett – ezzel 117 millió forintra értékelte a szolgáltatást. A Neatly az akvizíció során vált külön céggé, addig a Drukka szolgáltatása/befektetése volt. Az új cégben a Drukka maradt a többségi tulajdonos, mellette a cégvezető is birtokol pár százalékot.

A nemrég kapott befektetés alapvető célja a regionális terjeszkedés, “elsőként Bécset és Prágát céloztuk meg”. Bár az előzetes üzleti tervezésben még 2017-re tették a szolgáltatás beindítását a két városban, a cégvezető nem várna addig, és már idén nyár végén belépne e két piacra.

Már nagyjából száz szolgáltatóval vettük fel a kapcsolatot Bécsben.

Lakossági szolgáltatással indulnának, az alapvető cél egyelőre a piaci információk begyűjtése. Miért pont ebben a két városban terjeszkednének? Mert ott később jelentős Airbnb-s megrendelésekre tehetnek szert. Bécsben több mint 3300, Prágában több mint 5 ezer ilyen lakást hirdetnek szemben például a lakossági szempontból jónak tűnő Varsóval, ahol csak 1500 körülit. Ráadásul zsírosabbnak is tűnnek, hiszen míg Budapesten 50 dollár körül mozog az éjszakánkénti mediánár, Prágában 70, Bécsben pedig 80 dollár felett.

© Fülöp Máté

Ne feledjük, olyan iparágról van szó, amelyben a legrégebbi szereplők is alig kétévesek.

Az Airbnb szempontjából a maga több mint 10 ezer lakásával Berlin is kiváló piacnak tűnhet, a bökkenő csak az, hogy ott működik az egyik legnagyobb európai konkurens lakossági szolgáltató, a Rocket Internet alatt indult Zipjet – amely már Párizsban és Londonban is működik. Róma a maga több mint 11 ezer lakásával ugyancsak potenciális terjeszkedési terepnek látszik, ott az Airbnb-lakásokra specializálódott, komplett üzemeltetési szolgáltatást nyújtó cégekkel kell megküzdeni. A másik nagy európai versenytárs az 50-60 városban működő brit Laundrapp, amely már 6 millió font körüli tőkebevonást is kapott, sőt egy hazai riválisát, a Washboxot fel is vásárolta.

A kilátások azonban egészen biztatóak, hiszen a világ vezető internetes mosató-vasaltató cégei már 100 milliós tőkebevonásoknál, felvásárlásoknál járnak – dollárban számolva.